ساخت اوليــن دستگاه يخساز لوله اي توسط شرکت صبا برودت پارس

 

  اولين دستگاه يخساز لوله اي (تيوپي) بــا تكيه بر دانش بومي و با بهره گيري از تكنولوژي داخلــي توسط مهندسان شركت صبــا بـرودت پــارس، عضو انجمن صنعت تــأسيسات، بـه تــوليد انبوه رسيد. مهندس علي بابايــي، قائم مقــام شركت صبا برودت پارس ضمن بيــان اين مطلب افزود : اين دستگاه با گــاز آمونياك كار مي كند و نسبت به دستگاه هاي يخساز پولكي 35 تــا 40 درصد و نسبت به يخسازهاي قالبـي 20 درصد كاهش انـرژي را در بردارد. وي بــا تأكيد بر بهداشتي بودن اين دستگاه خاطـر نشان كــرد : اين دستگاه ضمن استفــاده در كارخانه هاي توليد يخ، در كشتارگاه هاي صنعتي، شركتهاي ساخت تــونل، پــل، سدسازي و مراكز عرضه محصولات شيلات هم كاربرد بسياري دارد.

  مهندس بـابــايي در مقام مقايسه بــا نمونه هاي خارجي گفت : از ويژگي هاي بــارز اين محصول، صرفه جويي قابل توجه در مصرف انرژي، توليد يخ ارزان قيمت و با كيفيت بالا و نيز نگهداري و تعميرات و كاربرد بسيار آسان و توانايي توليد يخ با دماهاي مختلف آب ورودي است و فضاي بسيــار كمي را اشغال مي کند. وي در زمينه ميزان توليد افزود :
ظرفيت اين دستگاه از 5 الي 50 تن در شبانه روز بوده و تاكنون ده دستگاه از اين محصول در بـدو توليد به مشتريان عرضه شده است كه پيش بيني مي شود تا سال آينده ميزان توليد آن به صد دستگاه در سال نيز برسد. وي خاطر نشان كرد با توجه به ويژگي هاي خاص اين دستگاه نسبت به نمونه هاي موجود خارجي، ثبت اختراع ايــن دستگاه به نام شركت صبا برودت پارس در سال 1393 انجام شد و امتياز ساخت آن فقط متعلق به اين شركت بــوده و هيچ شخص حقيقي و حقوقـي ديگـري اجازه ساخت آن را در ايــران نخواهد داشت.